Het grootste geluk

Zo mooi dat je het grootste geluk kunt vinden in hele kleine gebaren. Kleine gebaren waar liefde uit blijkt, respect, aandacht, voor een medemens, een mede aardbewoner zoals bijvoorbeeld een dier of plant, of voor de mensenmaatschappij. Voor alles wat leeft, voor alles wat is, dus.

Het geluk zien en vinden in alles wat je meemaakt, wat er met en om jou heen gebeurt, vind ik echt het allermooiste geschenk wat er is. Dat ik dat kan zien, kan voelen. Dat gun ik iedereen. Vroeger was ik niet zo snel tevreden, zoals ik dat toen noemde. Daarin heb ik gelukkig een groei doorgemaakt. Ik luisterde vooral naar anderen, totdat ik besloot dat het tijd werd naar mij zelf te luisteren.

Door diegenen van de grote gebaren wordt het geluk zien in kleine gebaren afgedaan als ‘snel tevreden’, ‘kort door de bocht’ ook wel. Gelukkig werkt het zo niet en wordt het pas makkelijk zodra je weet hoe je het doet. Dan is het wel makkelijk. Als je het eenmaal kunt.

En dan geeft het zoveel blijheid, zoveel geluk, zo’n goed gevoel. Wat wel weer lastig is, vind ik, is dat gevoel over te brengen in een relatie met iemand anders. Vooral met iemand met wie je dagelijks leeft. Ik weet niet waarom, maar dan lukt het me niet dat over te brengen. Alhoewel, al schrijvende en denkende denk ik dat ik maar op ga houden met proberen anderen te proberen in te laten zien hoe mooi het is ‘gewoon’ gelukkig te zijn. Want pogingen tot overtuigen leidt tot frustraties bij mij en misschien ook wel bij diegenen aan wie ik het vertel. Want zo vaak heb ik gehoord: ‘jij hebt makkelijk praten’. Laat dat nou net niet zo zijn. Want het leven is voor mij helaas ook niet makkelijk.

Maar in het leven kun je gelukkig wel grotendeels zelf keuzes maken in wat je doet. Sowieso kun je altijd zelf bepalen wat je denkt, dat is de allergrootste vrijheid. Dat je zelf kunt bepalen dat je gelukkig bent. Dat je gelukkig kunt zijn met iets dat oogt als niets, als klein. Heerlijk. Niets is heerlijker dan dat. Dat te kunnen, is volgens mij het hoogste goed. Het grootste goed. Dat is genieten met een grote G.

jv

Published in: on januari 9, 2010 at 23:31  Geef een reactie  
Tags: , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://johanvogelzang.wordpress.com/2010/01/09/het-grootste-geluk/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

